Den gamle FFR-bussen er ikke til å kjenne igjen

Denne gamle bussen har du nok sett mange ganger, og kanskje til og med kjørt med i Hammerfest eller ut på tur med. Nå er den bygd om og ikke til å kjenne igjen. Foto: Bussexperten.no

Den gamle gule FFR-bussen fra 1995 har blitt rød, men det stopper ikke der. For bussen er ikke til å kjenne igjen, og det er kun ZX-skiltene foran og bak som røper bussens opprinnelige hjemsted.

Av BJØRN EGIL JAKOBSEN / bej@hammerfestingen.no

– Jeg har ikke så mye informasjon om bussens opphav eller historie. Annet enn at den har gått for FFR og etter hvert Boreal, forteller Espen Husvik hos Bussexperten, som har pusset opp bussen til det nærmest ugjenkjennelige.

Dett er et firma som har spesialisert seg på kjøp, salg og ombygging av busser til for eksempel danseband, russebusser og motorsportbusser.

Selv om mange hammerfestinger har tatt denne bussen mange ganger. Vil man i dag ikke kjenne seg igjen. Foto: Bussexperten

Ti seters campingbuss

– Vi har kjøpt bussen fra en oppkjøper som kjøpte bussen fra Boreal, forteller Espen Husvik, som nå har lagt den ombygde FFR-bussen ut for salg på Finn.no.

Prislappen for bussen fra 1995, og som oppgis å ha kjørt 898.000 kilometer, er på 799.000 kroner:
Se annonsen her.

I dag er den registrert som en ti seters campingbuss, og fremstår ifølge selger som særdeles strøken, innredning som nytt, og bussen står klar for å bli tatt med på tur.

Bussen har stor sofagruppe, som også kan brukes som ekstra nedfellbar senger. Foto: Bussexperten

Luksusbaderom

Innvendig er bussen revet ned til orginalt reisverk og bygget opp med nye vegger, tak og gulv.

Takket er trukket i lyst skinn, vegger i lyst grått microfiberstoff, og gul med behagelig tepper i matchende utførelse, loves det i annonsen som Bussexperten har på Finn.

Bildene viser at badet med toalett og dusj har keramiske fliser på både gulv, vegger og i tak, og det skal være varme i gulv, kjeramisk toalett og marmorplater på vask.

Bussen har benkeplate i polert quartz naturstein, nedfellbar keramisk koketopp og vask.

Quartz naturstein

Kjøkkendelen står heller ikke tilbake, og benkeplata skal være i polert quartz naturstein, nedfellt keramisk koketopp og vask, og kjøkkenet ellers inneholde ventilator, stekeovn og kjøleskap.

– AC/Varmepumpe er montert i bussen. Sett på ønsket temperatur og bussen holdes varm/kald etter ønsket innstilling og tid på året, lokkes det med i omtalen av den gamle FFR-bussen.

Bare ZX-skiltene foran og bak røper at bussen har hatt tilhørighet til Hammerfest.

Sofagruppe og turstoler

Bussen har også fått montert stor sofagruppe, som gir muligheter for ekstra nedfellbare senger, justerbare turbilstoler i sittegruppene, og TV og musikkanlegg.

Det er LED-spotlights i taket gjennom hele bussen, og i lasterommet er det en vaskemaskin for klær og et ekstra kjøleskap.

Bussen har tydeligvis ikke vært brukt på riksvei 94 mellom Hammerfest og Skaidi etter at Statens vegvesen begynte å salte. For det loves i annonsen at den praktisk talt er helt fri for rust, og understell nylig oljebehandlet.

Bussen har flere sengeplasser, men om bussen frister må du kunne bla opp 799.000 kroner.

Annonse:

Annonse: